در اين مقاله از ريمپ پرايد و مشخصات فني خودرو پرايد خواهيم گفت. اين خودرو توليد شده كمپاني سايپا ميباشد كه پرايد 111 و پرايد 131 2 تيپ پر طرفدار اين خودرو مي باشد. اين خودرو هم مانند خودرو هاي ايراني از مشكلات زيادي بر خوردار است كه در ادامه اين مقاله از ريمپ و مزاياي اين فرايند خواهيم گفت با ما در ادامه اين مقاله همراه باشيد.
پرايد به پيشرانه 4 سيلندر خطي 8 سوپاپ با حجم 1323 سيسي مجهز شدهاست كه توان توليد حداكثر 71 اسب بخار قدرت در 5250 دور در دقيقه و حداكثر 108 نيوتنمتر گشتاور در 2750 دور در دقيقه را دارد. پرايد نيروي توليد شده توسط پيشرانه را بهوسيله يك گيربكس 5 سرعته دستي به چرخهاي جلو منتقل ميكند. شتاب صفر تا 100 اين خودرو در حدود 14 ثانيه و حداكثر سرعت آن 160 كيلومتر بر ساعت گزارش شدهاست. البته سعي كنيد به هيچوجه اين سرعتها را با خودروي پرايد تست نكنيد.
دردسرها و مشكلات موتور پرايد، چه انژكتوري و چه كاربراتوري، هميشه حرف همه خريداران اين خودرو بودهاست. بهگونهاي كه بعد از مدتي استهلاك موتور بالا رفته و ممكن است از خريد اين خودرو پشيمان شويد. مشكلات فراوان موتور پرايد مانند خاموش كردن زياد و ناگهاني، ريپ زدن موتور، خفه كردن و استارت نزدن و… حتي در برخي از مواقع بعد از تحويل گرفتن از نمايندگي نيز رخ ميدهد. در اين مواقع شما بايد با پرداخت مبلغي به نمايندگي به تعمير آن اقدام كنيد. درصورتيكه شركت خودروساز بايد تا چند سال خدمات پس از فروش را رايگان در اختيار خريداران قرار دهد.
آمار تصادفات جادهاي نشان از ناامني و تجربه رانندگي بسيار بد اين خودرو دارد. وزن سبك خودرو و كيفيت پايين قطعات پرايد مطمئنا بر رانندگي شما تاثير خواهد داشت. بهدليل كم حجم بودن و كم توان بودن پيشرانه و همچنين ضعيف بودن گيربكس پرايد ميتوان اينگونه نتيجه گرفت كه اين خودرو يك سدان قديمي، از دور خارج شده و ناامن است كه متاسفانه هنوز در دور رقابت با قيمتي غيرقابلقبول در بازار ايران خريدوفروش ميشود.دقت داشته باشيد كه اين خودرو بسيار سبك با پيشرانه نسبتاً ضعيف و همچنين سيستم تعليق نامناسب است كه فقط ميتوان براي سفرهاي شهري آن هم با سرعتهاي پايين و با احتياط بسيار زياد بر روي آن حساب كرد و درصورتيكه قصد سفرهاي برون شهري داريد بايد بدانيد كه ريسك سفر شما بهدليل مسائلي كه در پرايد وجود دارد بسيار بالا خواهد بود. چنانچه تصميم گرفتهايد سفر برونشهري را با پرايد انجام دهيد بهتر است با سرعتهاي پايين و حتي كمتر از 100 كيلومتر بر ساعت در جادهها سفر كنيد. براي سفري ايمن، مسيرهاي خود را طوري انتخاب كنيد كه از جادههاي چند لاين با عبور خودروهاي سنگين دور باشيد و بدون مشكل و خطرات سفر خود را به پايان برسانيد.
ريمپ خودرو بر روي موتور استاندارد: در اين مرحله بر روي جداول سوخت ،جرقه ، اكسيژن و دريچه گاز به نحوي تغييرات اعمال ميگردد كه بدون افزايش زياد مصرف سوخت حداكثر توان موتور و گشتاور تا ۱۰ % حاصل گردد. نكته قابل توجه اين است كه تمامي تغييرات با توجه به شرايط آب و هوايي و جغرافيايي و كيفيت سوخت بنزين ايران كاستومايز مي شود تا بدون ايجاد مشكل در موتور و كاهش عمر موتور ارائه گردد. نكته قابل توجه اين است كه خودروهاي استاندارد كه فاقد هدرز، كيت مكش و… اگر بدون در نظر گرفتن كيفيت سوخت اقدام به افزايش زياد اوانس جرقه براي حصول حداكثر قدرت گردد منجربه ناك (احتراق پيش رس) و افزايش دماي احتراق ميگردد. در حالت ناك نرخ انتقال حرارت نزديك به ۱٫۷ برابر ميگردد و گاها باعث ذوب شدن پيستون مي شود و همين افزايش دما تخريب كتاليزور را نيز در بر مي گيرد.تيم تخصصي تيونينگ دكتر ريمپ از اعضاي انجمن ملي موتورايران ( مركز تحقيقات موتور ايران خودرو ) بوده و به تمامي بنچ مارك هاي حاصل از آزمايشات موتور دسترسي داشته و تغييرات را با علم كامل به اين موتورها انجام مي دهند.
A – در اين استيج تاخير دريچه گاز به طور كامل مرتفع شده و حداكثر توان و گشتاور ممكن به طور واقعي بدست مي ايد.
B – همچنين امكان حذف سنسور اكسيژن دوم يا غير فعال كردن و همچنين اصلاح پارامتر ها به طور كامل انجام ميگردد.
C – افزايش كاتاف نيز تا محدوده ۷۰۰۰ دور نيز كه محدوده ايمني است انجام ميگردد. به درخواست مشتري كاتاف تا دور بالاتر امكان پذير مي باشد اما نكته قابل توجه اين است كه افزايش كاتاف بدون افزايش راندمان حجمي هيچ تاثيري در توان خروجي موتور ندارد.
در مركز خدمات خودرويي دكتر ريمپ تمامي خدمات ريمپ ايسيو با ضمانت 2 ساله انجام ميشود.