ريمپ چيست بخش بيستم

۴ بازديد

آيا تا به حال برايتان سوال پيش آمده ريمپ چيست؟ آيا ريمپ خودرو باعث چه كاركردي بر روي خودرو من خواهد داشت. آيا اين فرايند باعث خرابي ايسيو موتور و خودرو من ميشود. ما در اين مقاله ريمپ ايسيو را توضيح داديم و گفته ايم باعث چه تغييراتي بر روي خودرو شما انجام ميشود. تيم تخصصي تيونينگ دكتر ريمپ با 2 سال ضمانت كتبي خودرو شما را ريمپ ميكند.

ايسيو چيست ؟

تمامي وسايل نقليه مدرن شامل ECU (يا واحد كنترل ) است . ECU  مخفف electronic control Unit يك رايانه كوچك است كه كاركرد يك سيستم از خودرو را كنترل مي كند .

ECM مخفف engine control management واحد كنترل و مديريت موتور هر وسيله نقليه مي باشد . به واحد كنترل كننده موتور در اصطلاح عام ايسيو گفته مي شود . سازندگان خودرو از طريق تنظيم نرم افزار ايسيو به طور پيش فرض قبل از فرستادن وسيله نقليه به بازار، موتور را تنظيم مي كنند. اين كار به اين دليل است كه توليد كنندگان مجبور به فروش اتومبيل هاي خود در سراسر جهان هستند، به اين معني است كه در تنظيمات نرم افزاري ايسيو بايد شرايط آب و هوايي، قوانين و محدوديت ها و كيفيت متفاوت سوخت را در نظر بگيرند . به  همين دليل تنظيمات ايسيو به صورت كلي و با در نظر گرفتن تمامي پارامتر هاي كمي و كيفي دنيا و توليد انبوه انجام مي شود.

ريمپ خودرو چيست و چه عملكردي دارد ؟

ريمپ ايسيو نرم افزار تغيير يافته و بهبود يافته نرم افزار فابريك ايسيو مي باشد و جايگزين نرم افزار اصلي ايسيو مي گردد، برنامه اصلي خودرو به صورت كلي و بر اساس نياز مشتري مورد بازنگري قرار ميگيرد و در ريمپ ايسيو نرم افزار ايسيو براي دستيابي به حداكثرراندمان تغيير پيدا مي كند . اين كار با عنوان ريمپ ايسيو شناخته مي شود زيرا كه مپ ايسيو موتور خودرو را كنترل مي كند و ريمپ پارامتر هاي اصلاح شده ايسيو مي باشد كه مورد بازنگري قرار گرفته است. هنگامي كه ماشين شما ريمپ مي شود مي شود، نرم افزار تنظيم شده به پورت سريال خود (يا OBD پورت) وصل مي شود و سپس مپ خودرو را با نسخه جديد (ريمپ ايسيو ) تغيير مي دهد تا عملكرد موتور را افزايش دهد. توانايي خواندن و نوشتن و دانلود نرم افزار ايسيو  به طور مستقيم از طريق OBD باعث شده است كه صنعت ريمپ ايسيو به طور چشمگيري جهش پيدا كند . لازم بذكر است ريمپ ايسيو اكثريت با التفاق خودورهاي موجود در كشور در مركز دكتر ريمپ از طريق پورت دياگ OBD و بدون باز شدن ايسيو انجام مي پذيرد .

ريمپ به بهبود نرم افزاري ايسيو موتور گويند كه با هدف هاي كاهش مصرف سوخت، افزايش شتاب و گشتاور، افزايش حداكثر توان قابل دستيابي، كاهش تاخير و كوپ پدال و دريچه گاز، اصلاح پارامترهاي سوخت و جرقه، اصلاح پارامترهاي سنسور اكسيژن، تطبيق بهتر خودرو با شرايط آب و هوا و سوخت ايران و … گفته مي شود.

در حوزه برنامه ريزي ECU به جدول هاي از قبل تعيين شده توسط شركت توليد كننده براي مديريت كاركرد بخش هاي گوناگون موتور خودرو Map Table گفته ميشود. از جمله اين جدول ها مي توان به مقدار پاشش بنزين، زمان احتراق و … اشاره كرد.

چيپ تيونينگ چيست؟

چيپ تيونينگ يا تغيير نرم افزاري chip ايسيو، تعريف اصلي از ريمپ ايسيو امروزي است. چيپ تيونينگ به معني برداشت تراشه (EPROM)از روي برد ايسيو و پروگرام كردن چيپ بر روي BENCH مي باشد. چيپ تيونينگ به معناي ساده يعني تغيير نرم افزاري بر روي تراشه اصليايسيو موتور كه باعث ايجاد تغييرات قابل توجه در بازدهي موتور و شرايط كاري مختلف مي گردد .

كاتاف چيست ؟

كاتاف ناحيه اي از دور موتور مي باشد كه براي موتورهاي مختلف فعلي موجود در بازار ايران  از 5500 تا 6500 دور متغير مي باشد و در اين دورها پارامترهاي موتور بطور تناوبي قطع و وصل مي گردد تا در دورهاي انتهايي به موتور آسيب نرسد.  موتور در حالت فابريك در دورهاي يش از دور كاتاف نمي تواند قدرت بيشتري توليد كند چون راندمان حجمي موتور اجازه توليد قدرت بيشتر را نداده و در صورتي مي توان قدرت بيشتري از دور بالاتر از كاتاف استاندارد گرفت كه با انجام ريمپ خودرو مقدار سوخت و جرقه مورد نياز در آن دورها تامين گردد . و بيشتر براي مقاصد مسابقه و درگ و خودروهاي داراي لوازم كاربرد دارد .

كاتاف رگباري يا هارد كاتاف چيست ؟

اختلاف رفت و برگشت دور موتور در حالت كاتاف بصورت فابريك در موتور هاي مختلف با فاصله حدود  150 تا 200 دور طراحي شده است و مي توان اين فاصله زماني را با ريمپ كم كرد و به مثلا 50 دور يا كمتر رساند كه اصطلاحا به آن كاتاف رگباري گفته مي شود .

چرا بعضي از كدهاي خطاي ايسيو را حذف مي كنيم ؟

در بعضي مواقع خطاهايي در ايسيو ايجاد مي شود كه باعث روشن ماندن چراغ چك مي گردند اما بروز اين خطاها و دلايل بروز آنها هيچ تاثيري در عملكرد موتور ندارد و رفع آنها مستلزم هزينه گزافي مي باشد مثلا خطاي خرابي سنسور اكسيژن دوم يا خطاهايي از اين دست يا خطاي فرسودگي كاتاليزور كه در بعضي از خودروها از انواع ارزانتر كاتاليزور نيز مي توان استفاده كرد اما چراغ چك خاموش نمي شود لذا اين امكان در تاپ تيونينگ وجود دارد كه هرگونه خطايي كه در عملكرد موتور تاثيري ندارد را بطور كامل از حلقه كنترل ايسيو خارج نمايد .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.