امروزه خيلي ها از راندمان و پيشرانه ضعيف خودرو و مصرف بيش از اندازه سوخت ماشين خود گله مند هستند. ما با انجام ريمپ خودرو توانسته ايم ايرادات خودرو مانند كپ پدال گاز و ضعيف بودن پيشرانه مخصوصا در سر بالايي ها و مصرف سوخت زياد را بر طرف كنيم. تيم تخصصي تيونينگ دكتر ريمپ چندين سال تجربه در خصوص تيونينگ و ريمپ خودرو هاي مسابقه اي و شهري و خارجي را دارا مي باشد.
ريمپ چيست؟
ريمپ ايسيو به انجام يك سري بازتنظيمات نرمافزاري و تغيير پارامترهاي واحد كنترل الكترونيكي خودرو ( ايسيو) گفته ميشود كه ميتوان به كمك آن بهرهوري كاركرد موتور را بر حسب شرايط تغيير داد و ارتقا بخشيد.
كارخانجات سازنده اتومبيل معمولا يك نوع تنظيمات نرمافزاري را بر روي ايسيو آپلود كرده و محصولات خود را با همان مپ يا تنظيمات يكسان راهي نواحي مختلف يك كشور ميكنند. در چنين شرايطي ممكن است كيفيت آب و هوا، دما، ارتفاع و ساير ويژگيهاي جغرافيايي يك منطقه كشور نسبت به ناحيه ديگر آن متفاوت باشد. تحت اين وضعيت اي سي يو در تمامي مناطق به صورت يكسان عمل كرده و تنظيمات آن در بخشهايي همچون آوانس جرقه، ميزان و زمان پاشش سوخت، زمان شروع به كار فن رادياتور و غيره، در تمامي نواحي جغرافيايي كشور يكسان خواهد بود.
حال فرض كنيد اگر يك منطقه داراي ارتفاع بالاتري نسبت به ساير مناطق كشور باشد، بنابراين غلظت اكسيژن، دما و فشار هواي آن منطقه با ساير نواحي متفاوت بوده و هوايي كه وارد موتور خودرو ميشود از ويژگيهاي متفاوتي با ساير مناطق برخوردار است. حال اگر ايسيو تحت شرايط ثابت و بدون در نظر گرفتن كيفيت متفاوت هواي منطقه اقدام به پاشش سوخت كند، احتمالا موتور تمامي راندمان خود را به نمايش نخواهد گذاشت و بخشي از توان آن غير قابل استفاده باقي خواهد ماند؛ تحت اين شرايط پيشرانه دچار ريپ و بد كار كردن خواهد شد.
اگر بخواهيم از بوجود آمدن اين مشكل پيشگيري كنيم، ميتوان با تغيير پارامترهاي مربوطه در ايسيو نظير جداول سيستم جرقه و سوخترساني، زمان و ميزان پاشش سوخت و غيره را تغيير داد و به ارتقاي راندمان موتور بر حسب شرايط آب و هواي آن منطقه كمك شاياني كرد. همچنين كيفيت متفاوت سوخت نيز ميتواند شرايط مشابهي را براي پيشرانه ايجاد كند و موجب كاهش راندمان آن شود.
بنابراين تغيير پارامترهاي مربوط به هر بخش در نرم افزار يا مپ ايسيو ميتواند موجب بهبود عملكرد، افزايش شتاب، كاهش ناك و تقليل مصرف سوخت خودرو شود. به عنوان مثال در ريمپ ميتوان پارامترهاي سيستم سوخترساني و جرقهزني را فقط در دورهاي بالاي موتور تغيير داد كه در اين صورت، به هنگام باز شدن كامل دريچه گاز و افزايش دور موتور شتاب بيشتري نصيب اتومبيل ميشود و پس از پايين آمدن دور موتور، دوباره پيشرانه در همان شرايط استاندارد به كار خود ادامه ميدهد تا در حالت عادي تغييري در ميزان مصرف سوخت پديد نيايد.
چه پارامترهايي توسط ريمپ قابل تغيير است؟
تغيير پارامترهاي جداول سيستم سوخت رساني و جرقه زني: به كمك تنظيم مجدد يا ريمپ سيستم سوخت و جرقه ميتوان ميزان مصرف سوخت و قدرت پيشرانه را در اين قسمت ارتقا بخشيد.
تغيير پارامترهاي مرتبط با سامانه زمانبندي متغير سوپاپها: در اين بخش نيز ميتوان برحسب نياز جداول گشتاور و توان پيشرانه را مورد بازنگري قرار دارد.
تغيير پارامترهاي سيستم توربوشارژ: در اين بخش ميتوان پارامتر جداول بوست توربوشارژ را تغيير داده و موجب افزايش بوست توربو در محدوده ايمن شد. در نتيجه راندمان مجموعه توربوشارژ افزايش يافته و لگ توربو كاهش مييابد كه باعث زودتر وارد شدن توربوشارژ به مدار ميشود.
تغيير پارامترهاي سامانه منيفولد هواي ورودي: در اين بخش ميتوان جريان گردابي هوا را در دورهاي متفاوت موتور مورد بازنگري قرار داد.
بازنگري جداول پارامترهاي دريچه گاز: با بازنگري پارامترهاي اين بخش ميتوان تاخير پدال گاز را در لحظه فشردن پدال كاهش داد و از افزايش دقت واكنش پيشرانه لذت دارد.
تغيير در پارامترهاي مرتبط با دماي عملكرد فن رادياتور: در مناطق با آب و هواي گرم نظير مناطق جنوبي كشور، افزايش بيش از حد دماي پيشرانه موجب سوختن واشر سرسيلندر و خرابي موتور خواهد شد. به كمك ريمپ ميتوان نقطه عملكرد فن خنك كننده را پايين آورد تا اين وسيله در دماهاي پايينتر شروع به كار كند و اجازه افزايش بيش از حد دماي موتور را ندهد.
همچنين به وسيله ريمپ ايسيو ميتوان موارد ديگري نظير: رفع محدوديت سرعت خودرو كه از سوي كمپاني سازنده اعمال شده است، حذف سنسور اكسيژن دوم و تغيير پارامتر جداول گشتاور پيشرانه را به انجام رساند.
در پايان توصيه مي شود جهت انجام هرگونه عمليات ريمپ به مراكز مجاز و داراي پروانه كسب معتبر با سابقه كاري بالا مراجعه كنيد تا متحمل زيانهاي احتمالي ناشي از ريمپ ناصحيح ايسيو نشويد.