ريمپ خودرو 14

۷ بازديد

امروز در اين مقاله قصد داريم از يكي از كارهاي زير شاخه هاي تيونينگ يعني ريمپ توضيح بديم كه كلا اين فرايند چيست و چه كاربرد و مزاياي براي خودرو دارد. تيم تخصصي تيونينگ دكتر ريمپ توانسته است با علم كافي و تخصصي در زمينه ريمپ با دسترسي خوب به ايسيو خودرو بهترين راندمان را گرفته و شما از تغييرات ايجاد شده شگفت زده كند در ادامه اين مقاله با ما همراه باشيد.

ريمپ چيست و چه مزايا و معايبي دارد؟

شايد براي شما هم پيش آمده باشد كه حين سبقت‌گيري احساس كنيد خودروتان شتاب و چالاكي كافي را ندارد يا هنگامي كه پشت سر خودرو ديگري مشغول رانندگي هستيد و سعي داريد فاصله اتومبيل خود را با خودرو مذكور به حداقل برسانيد، متوجه مي‌شويد كه پيشرانه‌تان با وجود عاري بودن از هر گونه نقص فني، به اندازه كافي توانمند نيست و هرچه تلاش مي‌كنيد بيشتر به عدم توانمندي اتومبيل خود پي مي‌بريد.

در چنين موقعيتي مالك خودرو با دو راهكار روبرو خواهد بود؛ راه ‌حل اول تعويض اتومبيل با يك مدل قوي‌تر و البته گران قيمت‌تر است كه بسته به شرايط مالي صاحب خودرو مي‌تواند چاره‌ساز باشد. راهكار دوم تقويت پيشرانه خودروست كه مي‌تواند به صورت سخت افزاري يا نرم افزاري صورت پذيرد.

تقويت موتور خودرووراي مباحث قانوني، تيونينگ يا تقويت سخت افزاري خودرو مي‌تواند تغييرات محسوسي در بهبود قواي محركه، شتابگيري، توانمندسازي و به طور خلاصه در قدرتمندتر ساختن پيشرانه خودرو پديد آورد، اما از طرف ديگر هم استهلاك پيشرانه را نسبت به قبل افزايش داده و هزينه تقريبا گزافي را  بر جيب مالك خودرو تحميل مي‌كند. اينجاست كه تنها راه چاره باقيمانده ريمپ يا همان تقويت نرم افزاري واحد كنترل الكترونيكي (ECU) خودروست. در اين مقاله قصد داريم شما را با بازنويسي پارامترهاي نرم‌افزار ايسيو يا ريمپ ايسيو آشنا ساخته و مزايا و معايب آن را به استحضارتان برسانيم، لطفا در ادامه با شيپور همراه باشيد.

ريمپ ايسيو چيست؟

ECU يا همان كامپيوتر خودرو وظيفه هماهنگ‌سازي، كنترل و نظارت بر صحت عملكرد بسياري از متغيرها و پارامترهاي مرتبط با عملكردهاي الكترونيكي نظير ميزان و زمان پاشش سوخت، نسبت تركيب سوخت با هوا، دماي شروع به كار فن و غيره را برعهده دارد. در واقع ايسيو به طور پيش‌فرض برنامه‌ريزي شده تا بر سيستم سوخت‌رساني، جرقه زني و ساير ادوات برقي-الكترونيكي خودروهاي انژكتوري از طريق يك سري داده‌ها و دستورالعمل‌هاي از پيش تعيين شده به نام مپ، نظارت و كنترل داشته باشد.

در اكثر مواقع كارخانه سازنده، برنامه پيش ‌فرض ايسيو و ارقام پارامترهاي مربوط به آن را براي تمام مناطق و شرايط آب و هواي يك كشور به طور يكسان در نظر مي‌گيرد؛ حال آنكه به طور مثال اگر بين دو منطقه شهري در يك كشور اختلاف ارتفاع قابل توجهي وجود داشته باشد، غلظت اكسيژن در هواي اين مناطق با يكديگر متفاوت بوده و در نتيجه هواي دريافتي توسط پيشرانه‌ها در اين دو شهر كيفيت متفاوتي خواهد داشت. اختلاف غلظت اكسيژن در هواي اين شهرها باعث مي‌شود تا كيفيت انفجار درون سيلندر و كارايي پيشرانه‌ها در اين دو شهر نسبت به يكديگر متفاوت بوده و راندمان موتور در يكي نسبت به ديگري با كاهش روبه‌رو شود؛ بنابراين مالك خودرو نمي‌تواند از تمام ظرفيت و توانمندي اتومبيل خود بهره‌مند شود.

برنامه پيش ‌فرض ايسيوبراي رفع اين مشكل كافيست تا تغييراتي در ارقام پارامترهاي پيش‌فرض ايسيو اعمال گردد تا بتوان افت غلظت اكسيژن هوا را با اعمال تغيير در مواردي نظير ميزان يا زمان پاشش سوخت، زمان جرقه زني شمع‌ها و امثالهم اصلاح كرده و راندمان موتور را افزايش داد. ضمنا كيفيت متفاوت سوخت نيز مي‌تواند شرايط مشابهي با اختلاف كيفيت هوا در موتور ايجاد كند.

لازم به ذكر است كه نرم افزار واحد كنترل الكترونيكي يا همان مپ ايسيو پارامترهاي مختلفي را پشتيباني و كنترل مي‌كند. از جمله اين پارامترها مي‌توان به زمان پاشش سوخت، فشار پاشش سوخت، زمان شارژ كويل، آوانس جرقه، سرعت فن، دماي عملكرد فن، زاويه آوانس، ولتاژ باتري، راندمان حجمي سوخت، دور آرام، كاليبراسيون سنسورها، گام موتور پله‌اي، ولتاژ سنسور اكسيژن، نسبت سوخت به هوا و … اشاره نمود. هر كدام از پارامترهاي مذكور داراي مقاديري از پيش تعيين شده هستند؛ از طريق ريمپ خودرو مي‌توان اين مقادير را تغيير داد تا عملكرد و توان پيشرانه بهبود يابد.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.