ريمپ سمند توربو

۱۰ بازديد

آيا با ريمپ خودر سمند توربو آشنا هستيد آيا ميدانيد با ريمپ اين خودرو چه تغييراتي بر روي سمند ايجاد ميشود. در ادامه از مزاياي اين فرايند را خواهيم گفت و به طور كلي اين خودرو را از لحاظ فني و مزاياي و معايب مورد بررسي قرار خواهيم داد. براي انجام ريمپ خودرو خود ميتوانيد با دكتر ريمپ همراه باشيد.

عملكرد فني:

هنگام درجا كاركردن موتور EF7 توربو، صدايي معمولي را شاهد هستيد و شايد بد نباشد همينجا براي خوانندگان عزيز چند نكته را درباره توربو توضيح دهيم. اولين نكته اينجاست توربو شارژ در يك بازه مشخص دورموتور وارد مدار شده و در دور موتور مشخصي خارج مي گردد، در مورد موتور EF7 توربو تقريباً عدد ۱۸۰۰ دوربردقيقه، ابتداي ورود آن به سيكل احتراق بوده و تازمانيكه به ماكسيمم دور خود برسد، كه دورموتور۲۰۰۰ است، راننده شاهد يك تاخير يا مكث زير پاي خود خواهد بود كه اصطلاح فني آن لَگ (Lag) است و اين نقص در تمامي خودروهاي توربو وجود دارد و اين مكث در خودروهاي مختلف توربو به اشكال مختلف ديده مي شود و بعضي از خودروسازان نظير ب¬ام¬و به استفاده از توربوهاي دوگانه روي آورده اند تا بتوانند توربينها را در زمان كمتري به سيكل كاري برسانند و مكث توربو را كاهش دهند. حال بايد دانست كه توربو موتور EF7 از دور موتور ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ در مدار است و دقيقا ۵۰۰ دور قبل از كات آف (۵۵۰۰) از مدار خارج مي شود، و موتور تبديل به يك Ef7 معمولي مي شود به همين دليل پيش بيني مي شود از سرعت ۱۹۰كيلومتربر ساعت به بعد، روند دور گيري موتور در دنده ۵ كند شود. ضمنا در نظر داشته باشيد كه خودرو فقط در موتور و گيربكس و برنامه ريزي ايسيو تفاوت داشته و در ساير موارد نظير ترمز و سيستم تعليق همان سمند سورن ELX است و تنها تغيير قابل مشاهده لاستيك خودرو است كه عرض آن به ۱۹۵ تغيير يافته. بنابراين در حين رانندگي ضعف ترمز نسبت به توان موتور واقف باشيد تا در لحظات خاص با اقدامات به موقع دچار خظر نشويد.

 خودروهاي نام برده با موتور ملي EF7 كه برپابه توربو و اتمسفر توليد شده اند كه سورن هم در ليست قرار دارد، توانسته نظر خيلي از دوستداران شتاب و قدرت را به خود جلب كند اما علاوه برجذابيت ها، يك سري مشكلات نيز براي مصرف كننده بوجود آورده اند از جمله ميتوان به موارد زير اشاره كرد.

تغيرات ايجاد شده در ريمپ خودرو سمند

ليميتر (محدود كننده) دورموتور:  دكتر ريمپ با تكيه بر دانش فني خود توانسته كات آف اين موتور را از طريق ريمپ تغيير و به يك عدد ايمن و استاندارد برساند.

قدرت پايين نسبت به حجم موتور: با وجود پيشرفته بودن موتور سورن توربو دكتر ريمپ با اصلاح جداول مرتبط و بصورت كاملا استاندارد باعث افزايش ۱۰% توان موتور، ۱۵% گشتاور بدون افزايش مصرف سوخت ميگردد.زانبندي سيستم متغيير سوپاپ: براي اولين بار در ايران دكتر ريمپ مي تواند جداول مرتبط با زمانبندي سيستم متغيير سوپاپ VVT – CVT – VVTI را مورد بهينه سازي قرار دهد تا رفتار كلي موتور را بنا به نياز مشتري تغيير دهد چرا كه تايمينگ سيستم سوپاپ را مغز مكانيكال موتور ميدانند. بنابراين با تغييرات زمانبندي سيستم متغيير سوپاپ مي توان نمودار گستاور و توان در هر نقطه مورد نظر بهينه سازي كرد. به عنوان مثال تمامي كساني كه در حرفه تيونينگ فعاليت ميكنند ميدانند كه افزايش كاتاف موتور هيچ تاثيري در توان نهايي موتور ندارد و فقط با داشتن لوازم افتر ماركت مانند ميل سوپاپ هايي با Duration ،Lift و Overlap بيشتر يا توربو شارژ با سايز بزرگتر ميتوان تنفس موتور را بهبود بخشيد تا از افت راندمان تنفسي و در نتيجه افت توان جلوگيري نمود. ما با تكيه بر دانش مهندسين دكتر ريمپ توانستيم زمان بندي ميل سوپاپ را به نحوي تغيير دهيم كه در دورهاي بالا و افزايش كاتاف افت توان را به حداقل برسانيم و اگر مشتري نياز به گشتاور بيشتر در دورهاي پايين داشته باشد با اعمال تغييرات حداكثر گشتاور را در دور پايين تري داشته باشيم.

تغييرات بوست توربو با ريمپ ايسيو براي اولين بار اقدام به تغييرات جداول مربوط به بوست توربو شارژ در خودرو هاي سورن توربو و دنا پلاس توربو نموده است كه افزايش بوست توربو شارژتا محدوده اي انجام ميگردد كه كمپرسور از راندمان مطلوب خارج نشده و در توربين دچار Back Pressure، كاهش راندمان موتور و افزايش دما در قطعات نشود

كاهش تاخير توربو شارژ (Lag): اين روزها خودروهاي مجهز به موتور توربو شارژ در بازار زياد شده است و مورد زيادي از گزارشات مربوط به نارضايتي مشتريان از تاخير توربو شارژ يا Lag توربو مي باشد كه باعث مي شود كه خودرو سورن توربو در دورهاي پايين تا زماني كه توربو به حالت Spool برسد كاهش توان محسوس و تاخير و شتاب گيري پله اي داشته باشد. دكتر ريمپ به عنوان اولين شركت به تغييرات دقيق و جداول ايسيو پرداخته است كه باعث كاهش تاخير توربو تا ۵۰۰ دور بر دقيقه شده است. به طور مثال بوست توربو در اين خودرو در ۲۰۰۰RPM بوجود مي ايد كه با انجام تغييرات توربو از ۱۶۰۰ درو بر دقيقه به حالت Spool ميرسد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.