چه عاملي باعث مي شود تا ريمپ به حالت عادي برگردد؟
همانطور كه مي دانيد در ريمپ ايسيو مقادير پاشش سوخت و آوانس جرقه زني تغيير مي كند. با تغيير ميزان پاشش و ثابت بودن ميزان هواي ورودي به موتور نسبت هوا به سوخت يا همان AFR (Air Fuel Ratio) تغيير مي كند. حال اگر پارامتر نسبت هوا به سوخت جديد در ايسيو تعريف نشود ريمپ پس از مدتي به حالت عادي (كارخانه اي) بر مي گردد.
بنابراين در ريمپ ايسيو بايد نسبت AFR جديد در ايسيو تعريف شود تا ريمپ به حالت عادي بر نگردد.
خاصيت تطبيق اتوماتيك ECU Auto Adaptive چيست ؟
در برخي از ايسيوها مانند ايسيو هاي بوش خودروهاي چيني، پس از ريمپ ايسيو بهبود عملكرد در رفتار خودرو مشاهده مي شود اما پس از مدتي اين بهبود بيشتر شده و به طور ثابت و پايدار و ماندگار باقي خواهد ماند كه به اين نوع رفتار ايسيو خاصيت تطبيق اتوماتيك يا ECU Auto Adaptive مي گويند. بطور مثال در خودروي ليفان ايكس ۶۰ با ايسيو Me17 كه از خانواده بوش مي باشد پس از ريمپ ايسيو حدود ۲۰ دقيقه طول مي كشد تا ريمپ بطور كامل در ايسيو پيكربندي شود. بخاطر همين پس از ريمپ خودروهاي چيني با ايسيوي بوش Me7 ,Me17 و … مشاهده مي شود كه بايد كمي موتور كار كند تا ريمپ بطور كامل در آن خودرو حس شود.
نرم افزارهاي ريمپ خودرو
امروزه شركت هاي مختلفي در زمينه ريمپ ايسيو فعاليت مي كنند. كه فقط دو شركت در ايران (دكتر ريمپ، سام تيونينگ) وجود دارند كه از نرم افزارها و دستگاه هاي اورجينال استفاده مي كنند. اصلي ترين نرم افزارهاي موجود در بازار جهاني ريمپ نرم افزارهاي وينولس WinOls و ECM Titanium مي باشند كه قيمت اين دو نرم افزار چيزي در حدود ۲۵۰۰ پوند مي شود. كه دكتر ريمپ از اين نرم افزار ها بهره مي گيرد. با اين دو نرم افزار ريمپ تمامي برند ها ممكن بوده و اصلاح چك سام اتوماتيك را نيز شامل مي شوند.
تون آپ كار هاي محترم نيز از دستگاه TNM (مخفف طراحان نوين مدار ) با عنوان آپشن تيونينگ TNM استفاده مي كنند كه همواره كپي نرم افزارهاي اورجينال بوده و عملكرد ضعيفي در يافتن جداول ايسيو دارد.
براي كار كردن با نرم افزار هاي وينولس WinOls و ECM Titanium نياز به دانش و تخصص بسيار بالا مي باشد و بايستي به كمك ASL2 و Damos ( اطلاعات مرجع هر ايسيو) جداول مرتباط را تشخيص داده و ريمپ مورد نظر را انجام داد