چرا خودرو هاي جديد شتاب كمتري دارند يا تاخير پدال گاز دارند؟
ريمپ به معنا ي بازنگري مجدد برنامه اي سي يو مي باشد كه كمپاني هاي بزرگ با توجه به تمامي شرايط آب و هوايي ، بنزين و شرايط رانندگي، ecu را برنامه ريزي ميكنند.
تمامي خودرو هاي جديد ملزم به رعايت استاندارد آلايندگي يورو ۴ مي باشند، اما از انجايي كه نزديك به ۹۵ % از جايگاه هاي سوخت كشور با سوخت يورو۲ تامين مي شوند مشكلاتي بوجود مي آيد. به طوري كه در اي سي يو هاي خودرو هاي جديد استراتژي كمپاني مبني بر رعايت آلايندگي تحت هر شرايطي مي باشد، در نتيجه وقتي شما خودرو يورو ۴ را با سوخت يورو ۲ تغذيه مي كنيد الايندگي خودرو شما از حد استاندارد عبور كرده و اي سي يو در اين حالت دو پروتكل را در پيش ميگيرد:
۱- در خودرو هاي دريچه گاز برقي اقدام به كنترل باز شدن دريچه ميكند.
۲ در خودرو هاي دريچه گاز سيمي پاشش سوخت را محدود مي كند.
در اينجا شايد شنيده باشيد كه خودرو هاي جديد نسبت به خودرو هاي قديمي كشش و شتاب كمتري دارند به طور مثال با اصطلاح اينكه ۲۰۶ هاي ايرانيزه كمتر راه ميروند ، ماشين هاي جديد كپ يا تاخير دريچه گار دارند…
به همين دليل هست كه تعميركاران به مشتريان خود مي گويند كه ۲۰۶ هاي جديد اي سي يو خوبي ندارند و راه نمي روند…
حالا اين سوال پيش مياد كه تمامي خودرو هاي ۲۰۶ با موتور tu5 داراي قدرت ۱۱۰ اسب بخار هستند ولي ۲۰۶ هاي با اي سي يو هاي me7.4.4 داراي شتاب بهتري نسبت به ۲۰۶ هاي با ecu كروز و زيمنس هستند؟؟ آيا كمپاني سازنده در اعلام اعداد قدرت موتور و گشتاور سياه نمايي مي كند؟؟
پاسخ اين است كه كمپاني در اعلام اعداد صادق است اما، نكته اين است كه خودرو هاي قديمي ۲۰۶ با ايسيو هاي me7.4.4 يا me7.4.5 ملزم با رعايت آلايندگي يورو ۲ بودند در نتيجه در هنگام شتابگيري ايسيو اقدام به باز كردن سريع دريچه گاز و پاشش سوخت نسبت به ايسيو هاي جديد كروز و ريمنس مي كند ، اگر چه كه همان ecu هاي قديمي هم داراي تاخير پدال هستند.
نكته اساسي اين است كه بيشترين حد به هم خوردن آلايندگي و عدم احتراق كامل در زمان شتابگيري است زيرا كه به علت باز شدن ناگهاني دريچه گاز حجم زيادي از هوا به داخل مانيفولد هوا روانه مي شود . همچنين اينرسي هوا نسبت به سوخت كمتر مي باشد و به علت سرعت بالا ، سوخت با هوا خوب مخلوط نميشود و مخلوط هموژن شكل نميگيرد . عدم شكل گيري مخلوط هموژن باعث بوجود آمدن نسبت هاي سوخت به هوا متفاوت در محفظه احتراق مي شود و شكل گيري احتراق در اين نوع مخلوط باعث بر هم خوردن نسبت سوخت به هوا استاندارد كه ۱:۱۴٫۷ مي باشد مي شود.
تمامي مشكلات مربوط به خودرو هاي جديد كه در بالا توضيح داده شد به وسيله نرم افزارECU قابل حل بوده به طوري كه با ريمپ ايسيو مي توان تاخير پدال گاز را به طور كامل از بين برد و كپ اوليه را حتي در ايسيو هايي با دريچه گاز سيمي كه حاصل محدوديت پاشش است را به طور كامل بر طرف نمود.
نكته مهم :
كمپاني هاي سازنده خودرو در همگام كاليبراسيون اي سي يو آلايندگي را فداي قدرت موتور نمي كنند.
يعني اينكه براي جلوگيري از بر هم خوردن نسبت استوكيومتريك يا لامبدا در هنگام شتاب گيري يا پاشش سوخت را محدود مي كنند يا باز شدن دريچه گاز رو محدود مي كنند و شتاب خودرو به شدت كم مي شود، اين حالت زماني تشديد مي شود كه خودرو يورو ۴ خود را با سوخت يورو ۲ تغذيه مي كنيد.
يكي ديگر از راهاي رسيدن به استاندارد الايندگي يورو ۴ افزايش راندمان حرارتي است و اين امر از طريق بالا بردن دماي حرارتي موتور شكل مي گيرد. به همين دليل است كه در خودرو هاي جديد دماي اب بالا است . اين كار باعث كاهش مصرف سوخت مي شود. اما اين استراتژي زماني صحيح است كه الياژ هاي استفاده شده تحمل دماي بالا را در طولاني مدت داشته باشد اما معمولا به دليل كيفيت پايين قطعات به خصوص در سرسيلندر منجر به اسيب قطعات مي گردد.
همچنين كاهش دماي آب ۶ درجه به منظور رفع مشكلات سرسيلندر در تمامي خودرو ها انجام مي شود.
تيم تيونينگ دكتر ريمپ مي تواند با ريمپ خودرو تمام مشكلات خودرو شما را از بين ببرد.