در اين مقاله از ريمپ خودرو جيلي و مزايا و معايب اين جيلي و پيشرانه توليد شده بر روي اين خودرو را خواهيم گفت. همانطور كه ميدانيد خودرو هاي چيني وارد شده به ايران از معايبي بر خوردار است كه تيم تخصصي تيونينگ دكتر ريمپ با مهارت در اين كار معايب اين خودرو را رفع كرده و خودرو را با بهترين راندمان تنظيم ميكند. با ما همراه باشيد.
جيلي را بايد موفقترين خودروي چيني در رده سدانهاي متوسط شهري بدانيم. اين خودرو توانسته در سالهاي پياپي عنوان پرفروشترين خودروي سدان چيني و ۲۱امين سدان پرفروش بين تمامي سدانهاي اين بازار را (با فروش ۱۶۵۲۳۹ دستگاه در سال ۲۰۱۴) بدست آورد. در ايران نيز اين خودرو در دو مدل هاچبك و سدان از سال ۹۱ باگيربكس دستي و از سال ۹۳ با گيربكس خودكار توسط جيلرانموتور (زيرمجموعه آسان موتور) عرضه شد و از اولين روزهاي ورودش توانست با توجه به امكانات، چهره و قيمت مناسبي كه داشت، فروش خود را تضمين كند.
در اين خودرو كمتر از حجم اغواگرانه استفاده شده و طراحان تلاش كرده¬اند تا در عين سادگي به زيبايي نسبي نيز برسند. اگر چه در قديم طراحي خودروهاي چيني كپي خودروهاي مشهور جهان بود و البته هنوز هم هست ولي اين روزها، آن ها نيز به طراحي خودرو دست زده اند و بايد گفت كه پيشرفت چشمگيري نيز داشته اند، اما رگه هايي از همان رويه قبلي را مي توان در طراحي عقب جيلي ديد كه با يك نگاه ما را به ياد مرسدس بنز كلاس S مي اندازد يا ارم خودرو كه شباهت غيرقابل انكاري به آرم كاديلاك دارد.
طراحي جيلي ساده و در عين حال شكيل است و براي افراد ميانسال و مسن تر مناسب تر مي باشد. استفاده از رينگ هاي كرومي محافظه¬كارانه تاحدي توانسته چهره خودرو را جوانپسندانه كند.
داخل اين خودرو طراحي سنتيتري داشته ، صندليهاي جلو خلباني بوده و صندليهاي عقب نيمكتي دونفره ميباشد. ليكن در مواقع لزوم، ميتوان به صورت سه نفره نيز بر روي آن نشست. كابين جلوي خودرو به طور كامل بژرنگ بوده و داشبورد و بالاي دربها خاكستري ميباشند كه تركيب رنگ زيبايي را به وجود آورده است. همچنين داخل خودرو با تركيب رنگ مشكي و خاكستري هم موجود است. طراحي داخلي كنوني اين خودرو شباهتي به محصولات امجي را داراست.
در ريمپ ايسيو جيلي دستي دكتر ريمپ مي تواند توان و گشتاور موتور را تا ۱۰ اسب بخار و گشتاور را تا ۱۲ نيوتن متر سر چرخ افزايش دهد. همچنين با روش ريمپ تركيبي كه انحصارا در اختيار دكتر ريمپ مي باشد مي توانيم مصرف سوخت را تا ۱ ليتر كم كنيم.
بخش فني
دو نوع موتور براي خودروي امگرند۷ موجود است. سطح پايه آن داراي موتور ۱۵۰۰ سيسي به كد ۴g13 l4 با گيربكس غيراتوماتيك كه داراي ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۰۳ واحد گشتاور ميباشد. نوع دوم موتورهاي انتخابي اين خودرو ۱۸۰۰ سيسي به كد ۴g18 L4 كه داراي تواني به ميزان ۱۳۶ اسب بخار در ۶۲۰۰دور بر دقيقه و گشتاور ۱۷۲نيوتن¬متر در ۴۰۰۰ دور بر دقيقه را ارائه مي¬دهد كه با يك گيربكس دستي و اتوماتيك CVT همراه شده است. موتور ۱۸۰۰ سيسي شتاب صفر تا صدي برابر ۱۴ ثانيه دارد كه حداكثر به سرعت ۱۷۸ كيلومتر بر ساعت ميرسد. مدل CVT اين خودرو نيز شتابي در همين حدود را ارائه مي¬دهد. و بيشينه سرعت آن حدود ۱۷۵ كيلومتر بر ساعت است. از سال ۲۰۱۴ يك موتور ۱۳۰۰ توربوشارژ نيز به ليست موتورهاي قابل عرضه براي اين خودرو اضافه شده است ولي تمام مدلهاي عرضه شده در ايران (سدان و هاچ بك) از همان موتور ۱۸۰۰ سي سي مذكور بهره ميبرند.
چرا ريمپ؟
پيشرانه جيلي بسيار آمادهتر و گوش به فرمانتر نسبت به پدال گاز بوده و اين موضوع براي يك خودروي دستي با پدال سيمي طبيعي به نظر ميرسد. اگرچه هنگاميكه با آن رانندگي مي كنيد از مشخصات روي كاغذ توقع عكس العمل بالاتري را داريد اما با فشار بيشتر بر موتور و پدال گاز به اين مهم دست نمي يابيد چراكه همانند ساير خودروهاي وارداتي چيني به ايران، برنامه كامپيوتر (ايسيو) اين خودرو براي شرايط آب و هوايي و سوخت مورد استفاده در ايران كاستومايز نشده و بديهي است كه نهايت با فرار چندين اسب بخار مواجه مي شويد. مدل دستي عملكرد قابل قبولي دارد و دندهها به راحتي و به خوبي تعويض ميشوند، حس تعويض دنده در اين خودرو شبيه هموطن ديگرش يعني خودروي MVM 530 مي باشد. شايد بايد گفت كه جيلي به عنوان يك خودروي دستي كاملاً راضي كننده بوده و از مقايسه نمونه هاي كاركرد بالا متوجه مي شويد كه از استهلاك پاييني برخوردار است، اما حقيقت امر اينجاست كه خودرويي با اين حجم موتور و اصالت موتوري متعلق به ميتسوبيشي چرا انقدر رفتارش در عمل با روي كاغذ متفاوت است؟ اينجاست كه دكتر ريمپ يك تيونينگ موفق شده است با برنامه-ريزي مجدد ايسيو اين خودرو از اين مجموعه مستعد نهايت راندمان را بگيرند.