آيا ميدانيد فرايند ريمپ چگونه انجام ميشود در اين مقاله شما را بيشتر آشنا خواهيم كرد و خواهيم گفت كه ريمپ ايسيو با چه روشي و با چه دستگاهي انجام ميشود. ريمپ با دياگ زدن كاملا فرق دارد و بايد حتما متخصص اين كار را انجام دهد كه با تجربه بوده و علم كافي نسبت به اين فرايند را داشته باشد. خودرو خود را با دكتر ريمپ بيمه كنيد.
روش ريمپ
ريمپ در گذشته عمدتا بر روي وسايل نقليه توربو كه واحد مدرن كنترل الكترونيكي موتور ايسيو داشتند انجام مي شد اما امروزه اين كار از طريق وصل كردن ابزارهاي تخصصي به پورت دياگ خودرو كه آن را تحت عنوان پورتOBD نيز مي شناسيم با سهولت امكان پذير است. (On- board Diagnositics)در واقع در تمام خودروهايي كه داراي سيستم الكترونيكي كنترل موتور يا ايسيو هستند امكان ريمپ وجود دارد، اما با پديدار شدن پورت OBD، صنعت ريمپ يا ريمپينگ خودرو به طرز چشم گيري دچار تحول و پيشرفت شد. در واقع از پورت OBD به عنوان رنسانسي در حوزه ريمپ ايسيو خودرو ياد ميشود
با وصل كردن دستگاه هاي خاص به طور مثال دستگاه هاي پروگرامر (Programmer) به پورت OBD كار امكان خواندن نرم افزار اصلي كارخانه، ويرايش و اعمال تغييرات مورد نظر بر روي اطلاعات ايسيو كه در بخش هايي تحت عنوان جداول (Maps) ذخيره شده اند وجود دارد. ابزارهاي مختلفي براي خواندن نوع خاصي از فايل ها يا Firmware كارخانه موجود در ايسيو وجود دارد
پارامترهاي فايل ها يا اطلاعات پيشفرض كارخانه مانند تزريق سوخت، فشار بوست، فشار ريل سوخت، فشار پمپ سوخت و زمانبندي احتراق براساس محدوديت هاي ايمني كه توسط يك متخصص ريمپ تعيين مي شود، مجددا تنظيم و كاليبره مي شوند، بنابراين پتانسيل و كارايي (Performance) نهفته در موتور كه اكنون آزاد شده بر قابليت اطمينان، سطح ايمني خودرو، مصرف سوخت و انتشارات تاثير منفي نخواهد داشت. جداول ايسيو خودرو ممكن است براي استفاده در شهر، استفاده در پيست مسابقه يا هر منظوري بنا بر درخواست مصرف كننده بهينه شوند. پس از انجام تنظيمات (Adjustments) فايل ويرايش شده با همان ابزار مورد استفاده براي خواندن اوليه به ECU بازگردانده مي شود
نكته اي كه بايد بدان توجه داشت اين است كه ما در فرآيند ريمپ خودرو در ابتدا بايد اطلاعات موجود در ايسيو را بخوانيم (Read) و سپس بعد از اعمال تغييرات و چكسام گيري (Checksum) آن ها را در ECU اعمال كنيم. (Write) در برخي خودروها امكان خواندن و نوشتن اطلاعات تنها با يك دستگاه وجود ندارد به طور مثال ميتوان اطلاعات را از طريق يك دستگاه خاص از ECU خواند اما بعد از اعمال تغييرات روي فايل خوانده شده براي نوشتن و اعمال آن ها روي ايسيو به يك دستگاه ديگر نياز داريم. برخي از دستگاه ها و تجهيزات عمل خواندن و نوشتن (read & write) را مي توانند همزمان انجام دهند اما برخي ديگر فقط عمل خواندن و برخي فقط عمل نوشتن. پس از آن موتور خودرو براي چك عملكرد، سطح دود (Smoke levels) ، و هر گونه مشكلات احتمالي تست مي شود. صحت و موفقيت ريمپ صحيح (Fine-tuning) با توجه به بازخورد گرفته شده مشخص مي شود