در اين مقاله قصد داريم به طور كامل ريمپ خودرو را توضيح دهيم.آيا دوست داريم خودرو خود را ريمپ كنيد با دكتر ريمپ تماس بگيريد تا شما را كاملا با اين فرايند آشنا كرده وتمامي سوالات شما را جواب دهد. دكتر ريمپ همراه و يار هميشگي شما ميباشد. ما به طور كامل تظميني خودرو شما را تيونينگ و ريمپ ميكنيم.
ريمپ خودرو چيست؟
ايسيو (ECU)، يك رايانه كوچك است كه كاركرد موتور را كنترل مي كند. سازندگان خودرو از طريق تنظيم نرم افزار ايسيو موتور را تنظيم مي كنند. اين كار به طور پيش فرض قبل از فرستادن وسيله نقليه به بازار انجام مي شود.
در ايسيو هر خودرو انژكتوري برنامه نرم افزاري وجود دارد كه تمام كنترل هاي موتور بر اساس اين برنامه انجام مي گيرد. در علم مهندسي خودرو به اين برنامه اصطلاحا مپ (Map) گفته مي شود. مپ ايسيو به طور كامل موتور خودرو را تحت كنترل دارد.
ريمپ ايسيو (Remap ECU) به معني بازنگري، تنظيم و كاليبره مجدد برنامه ايسيو متناسب با شرايط و نياز هاي مختلف گفته مي شود. ريمپ، خودرو را براي رسيدن به حداكثر راندمان آماده مي كند.
مروري بر تاريخچه ريمپ خودرو در ايران
در جهان همزمان با بوجود آمدن سيستم انژكتوري علم ريمپ نيز بوجود آمد. كمپاني هاي سازنده ايسيو هنگامي كه يك سيستم مديريت موتور را مي ساختند نياز داشتند كه بتوانند يك سخت افزار ساخته شده را روي انواع موتور ها قرار دهند.
اين نياز باعث شد كه آن سخت افزار را با تغييرات نرم افزاري براي انواع موتور ها آماده سازي كنند. اين كار پايه علم ريمپ شد.سپس در شركت هاي تيونينگ به منظور افزايش توان از آن استفاده شد.
ريمپ ماشين علمي با قدمت يك دهه در ايران
در اوايل دهه هشتاد كه خودروي ۲۰۶ به بازار ايران عرضه شد . نظر بسياري از تيونر هاي ايران را به خود جلب كرد. و برخي از آن ها توانستند با خريد برنامه هاي ريمپ شده از كشور هاي مختلف اين خودرو را ريمپ كنند. اما اين برنامه ها كارايي صحيحي نداشته و صرفا كمي خودرو را بهينه مي كردند و با شرايط آب و هوا و بنزين ايران سازگار نبودند. با پيشرفته تر شدن دستگاه ها اين توانايي در ايران شكل گرفت كه بتوان انواع خودرو را به صورت دقيق براي شرايط ايران ريمپ كرد.